2e Maran-Karlijn Toernooi

JAN PETER RAKE: “HERINNERINGEN”

Herinneringen

Geregeld denk ik terug aan die memorabele dag, zaterdag 7 juni 2014. De dag van het eerste Maran-Karlijn Toernooi. Geïnitieerd vanuit de Noord-Groninger voetbalwereld voor twee dappere ouders, Aalderd en Mariëlle, van twee helaas veel te vroeg overleden meisjes, Maran en Karlijn. Georganiseerd door velen: niet alleen door hun voetbalvrienden, maar ook door familie, vrienden, bekenden, dorps- en streekgenoten en natuurlijk Aalderd en Mariëlle zelf.  Allen geraakt door hun verhaal en gedreven om vanuit verdriet iets moois te doen.

En mooi werd het die dag. Natuurlijk werd er gevoetbald; het was dan ook een voetbaltoernooi voor teams uit de regio. Maar er was zoveel meer:  een uitgebreide braderie, allerlei activiteiten voor kinderen en optredens. Er werd gespeeld, gepraat en gelachen. En ook gehuild. Het was bijzonder te zien hoe een gemeenschap zo’n prachtig evenement wist neer te zetten. Wekenlange voorbereiding en acties mondden uit in een dag van saamhorigheid. Een dag waar een ieder die zijn steentje op welke manier dan ook had bijgedragen, trots op mocht zijn. Een dag die nog maar eens liet zien dat er ‘veel meer is boven Groningen’. Een dag die ook nog eens een bedrag van ruim 30.000 euro voor het Mart en Tini Fonds opleverde. Een onvoorstelbaar groot bedrag opgebracht door velen. Direct door donaties, acties en loterijen, indirect door allen die belangeloos meewerkten aan deze prachtige dag. Ik krijg nog kippenvel als ik terugdenk aan het moment in de avond dat ik de cheque van Aalderd en Mariëlle op het podium in de feesttent mocht ontvangen.

Het Mart en Tini Fonds zal het geld besteden aan de inrichting van twee moeder-kind kamers op de afdeling Neonatologie-Pasgeborenen van het Martini ziekenhuis. De afdeling zal na de zomervakantie zo worden verbouwd  dat ouders nog meer bij hun pasgeboren kindje, hoe ziek die ook is, kunnen zijn. Twee van de kamers zullen speciaal ingericht worden voor ouders van pasgeboren kinderen die langer in het ziekenhuis moeten verblijven. Bij deze inrichting zullen Aalderd en Mariëlle betrokken worden. Als ervaringsdeskundigen kunnen zij beter dan wie dan ook aangeven hoe de inrichting zou moeten zijn. Deze twee moeder-kind kamers zullen de Maran-kamer en de Karlijn-kamer gaan heten. Begin 2016 zullen Aalderd en Mariëlle beide kamers kunnen openen.

Hoewel de herinneringen aan deze prachtige dag nog vers zijn, is het al bijna weer een jaar later en wordt op zaterdag 6 juni het tweede Maran-Karlijn Toernooi georganiseerd. Deze keer wordt voor Stichting Earlybirds Fotografie geld ingezameld. Fotografen van deze stichting maken kosteloos prachtige reportages van pasgeboren kinderen die nog in het ziekenhuis moet verblijven. Bijvoorbeeld omdat ze te veel te vroeg geboren zijn of omdat ze ernstig ziek zijn. Een fotoreportage kan dan een lichtpuntje zijn in een moeilijke tijd. En de foto’s zijn sowieso een mooie en waardevolle herinnering. Meestal aan een tijd die uiteindelijk goed is afgelopen. Helaas soms ook aan een tijd  welke geen vervolg thuis heeft mogen krijgen doordat een kindje te ziek was om te kunnen overleven. Ouders van overleden kinderen tonen mij vaak vol trots de prachtige foto’s die de fotografen van de Stichting Earlybirds Fotografie van hun kindjes hebben gemaakt. Foto’s die belangrijk zijn in de verwerking van hun onvoorstelbaar verdriet.  Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden … .

Ik wens dat het tweede Maran-Karlijn toernooi net zo’n blijvende herinnering zal nalaten als het eerste toernooi heeft gedaan. En tot een goede opbrengst voor de Stichting Earlybirds Fotografie zal leiden. Laat velen op zaterdag 6 juni het sportpark van V.V. Corenos  te Roodeschool weten te vinden. Ik zal die dag zeker komen aanmoedigen. Ik hoop verder dat de Aalderd en Mariëlle met hun

Stichting Dappere Dochters nog vele activiteiten zullen ontplooien ter ondersteuning van zieke kinderen en hun ouders.

Groningen, 1 mei 2015,

Jan Peter Rake, kinderarts Martini Ziekenhuis

jan peter

STICHTING DAPPERE DOCHTERS ORGANISEERT 2e MARAN-KARLIJN TOERNOOI

“Een foto zegt meer dan 1000 woorden…..”

Op 6 juni 2015 organiseert Stichting Dappere Dochters voor de 2e keer het Maran – Karlijn Voetbaltoernooi. Plaats van handelen dit jaar is Roodeschool. Het sportpark van V.V. Corenos staat deze gehele dag in het teken van de overleden dochters van Aalderd en Mariëlle Duinkerken , Maran en Karlijn. Daarnaast gaat Stichting Dappere Dochters deze dag diverse activiteiten organiseren om geld op te halen voor Stichting Earlybirds Fotografie. Kernwoorden van dit evenement zijn: Saamhorigheid, plezier en sociaal.

“We hopen dat het Maran – Karlijn toernooi gaat uitgroeien tot een traditie ter afsluiting van het voetbalseizoen. Aan de ene kant ter nagedachtenis aan Maran en Karlijn, aan de andere kant willen wij ons deze dag inzetten voor een goed doel. Voor dit jaar hebben wij gekozen voor Stichting Earlybirds Fotografie. Het hele evenement moet een sociaal karakter hebben, waarbij saamhorigheid en plezier de boventoon voeren” geeft Aalderd Duinkerken aan.

Stichting Earlybirds
Stichting Earlybirds Fotografie is opgericht op 12 juni 2013 door Marjolein Witteveen, Marije Hofman & Jessica Vink. Alle drie zijn de dames in het dagelijks leven werkzaam als fotograaf.

De eerste weken en maanden met je kindje zijn bijzonder. Maar wat als je kindje veel te vroeg op de wereld is gekomen? Dan is het niet alleen een bijzondere, maar ook een heftige tijd. Je brengt de eerste weken of maanden door in het ziekenhuis. Alles gaat langs je heen, je wordt geleefd en je hebt veel zorgen. In deze moeilijke periode kan een prachtige fotoreportage een lichtpuntje zijn. Een onderdeel van de verwerking als jullie later thuis zijn, maar bovenal een mooie herinnering! Stichting Earlybirds Fotografie komt naar het ziekenhuis om ouders een kosteloze reportage aan te bieden. De fotograaf legt met zorg, liefde en respect jullie kindje vast tijdens de dagelijkse routine.

De filosofie van Stichting Earlybirds Fotografie is dat we iedere ouder een mooie herinnering willen geven aan de beginperiode van het leven van hun kindje, ook als dat in het ziekenhuis is. We werken momenteel met ruim honderd fotografen voor de stichting, allemaal op vrijwillige basis en met veel liefde.

Maran- Karlijn voetbaltoernooi
10 voetbalclubs strijden deze dag om de felbegeerde Maran- Karlijn bokaal. De titelverdediger is V.V. Middelstum. De deelnemende verenigingen kunnen binnenkort een uitnodiging ontvangen. De eerste reacties om deel te nemen aan het toernooi zijn veelal positief. Omstreeks 11.00 uur zal de opening gaan plaatsvinden, waarna de eerste wedstrijden gaan starten.

Verder wordt er een wedstrijd gespeeld tussen twee gehandicapten teams. Tijdens het 1e Maran-Karlijn toernooi bleek dat dit een enorm succes was. Blijde gezichten en veel enthousiasme. Iets wat past in de gedachten van het gehele evenement.

Randactiviteiten
Ook voor kinderen valt er deze dag genoeg te beleven. De organisatie is bezig met tal van activiteiten, zodat zij zich prima kunnen vermaken. De dag wordt afgesloten met een feestavond. Stichting Dappere Dochters heeft gesprekken geopend met diverse Dj’s uit de regio om de avond muzikaal af te sluiten. De gehele dag door worden er verlotingen gehouden. Het opgehaalde geld van deze verloting gaat volledig naar Stichting Earlybirds Fotografie.

Tot slot
“We hopen op een geslaagd evenement. Al ligt de lat hoog dit jaar, dit omdat het vorig jaar een daverend succes was. Tijdens het 1e Maran-Karlijn toernooi werd er maar liefst € 30.000 euro opgehaald voor het Mart & Tini fonds voor het realiseren van “ouder-kind kamers”. We hebben er bewust voor gekozen om het evenement dit jaar kleinschaliger te organiseren. We kunnen niet verwachten van bedrijven en alle mensen die ons vorig jaar op voortreffelijke wijze hebben geholpen, dit jaarlijks te doen. Vandaar deze keuze. ” aldus Aalderd Duinkerken, voorzitter van Stichting Dappere Dochters.

“Onder het motto “een foto zegt meer dan 1000 woorden” willen we wel proberen om een mooi bedrag op te halen voor Stichting EarlyBirds Fotografie. Uit ervaring weten wij dat foto’s enorm belangrijk zijn in de verwerking van hetgeen je meemaakt, tijdens een periode dat je kleine in het ziekenhuis ligt” geeft Mariëlle aan.