YVETTE SCHOLTENS NIEUW BESTUURSLID STICHTING DAPPERE DOCHTERS

Wij zijn blij om te kunnen melden dat Yvette Scholtens toe gaat treden tot het bestuur van Stichting Dappere Dochters. Het bestuur van Stichting Dappere Dochters bestaat nu uit:
Aalderd Duinkerken – Voorzitter
Anita Haan – Penningmeester
Mariëlle Duinkerken – Secretaris
Yvette Scholtens – Algemeen bestuurslid

Yvette Scholtens en Pascal Koolhof zijn woonachtig in Zandeweer. Medio mei 2014 stond hun leven volledig op kop. Yvette ging met 19 weken zwangerschap (van een tweeling) met rugklachten en licht bloedverlies naar het Martiniziekenhuis in Groningen. Wat volgde, waren zenuwslopende weken. Ze leefden deze weken tussen hoop en vrees. Na drie weken in het ziekenhuis te hebben gelegen, beviel Yvette van de dappere tweeling Norah en Jesse. Door de vroeggeboorte had de tweeling geen kans en zijn ze tijdens de geboorte overleden.

Na de zwangerschap van de tweeling werd Yvette al snel weer zwanger. Bijna herhaalde de geschiedenis zich. Want na een zwangerschap van 28 weken werd plotseling dochter Julia geboren. Na een periode te hebben gelegen op de afdeling neonatologie van het UMCG mocht ze weer terug naar het Martini Ziekenhuis. Ook hier heeft ze aantal weken gelegen voordat ze naar huis mocht. Inmiddels is ze nu een aantal maanden thuis en gaat het voorspoedig met haar.

Wij zijn van mening dat Yvette een toevoeging kan zijn voor Stichting Dappere Dochters. Yvette kan met haar ervaringen uitdragen waar Stichting Dappere Dochters voor wil staan. “Ik heb er heel veel zin in om het bestuur van Stichting Dappere Dochters te komen versterken”. Aldus Yvette.

Hieronder hebben wij het verhaal geplaatst van Yvette, Pascal, Norah*, Jessë* en Julia wat ze hebben geschreven in het kader van de ervaringen met Earlybirds.

De geschiedenis herhaalde zich…

Met 19 weken zwangerschap ging ik in mei 2014 met rugklachten en licht bloedverlies naar het Martiniziekenhuis in Groningen. Tijdens het maken van de echo aldaar bleek dat ik al 5 cm. ontsluiting had en dat mijn rugklachten zeer waarschijnlijk weeën waren. De artsen wezen ons op het feit dat ik ieder moment zou kunnen gaan bevallen. Wonder boven wonder konden de weeën onderdrukt worden door middel van een ruggenprik. Uiteindelijk heb ik drie weken in het ziekenhuis gelegen en beviel ik bij de derde keer weeën op 11 juni 2014 van een tweeling, Norah en Jesse. Door de vroeggeboorte (22 weken) hadden de kindertjes geen kans en zijn ze tijdens de geboorte overleden.

Tijdens de zwangerschap had ik via Facebook al een newbornshoot bij Marjolein Witteveen gewonnen. Vanzelfsprekend kwam deze prijs te vervallen maar ze vertelde me dat het mogelijk was dat ze namens de stichting Earlybirds alsnog een fotoreportage zou kunnen maken als onze kinderen geboren zouden zijn. Wij hebben hier een tijdje over getwijfeld maar hebben uiteindelijk toch besloten om een herinnering vast te laten leggen. Marjolein kwam een dik uur na de bevalling midden in de nacht langs en legde ons rustig uit wat de bedoeling was. Ook konden wij zelf aangeven wat we graag wilden, hetgeen door Marjolein fantastisch uitgevoerd werd. Norah en Jesse zullen voor altijd in onze harten blijven, maar we zijn heel erg blij dat we op deze manier een tastbare herinnering hebben. Eén van de Earlybirds foto’s hangt groot op canvas bij ons aan de muur in de woonkamer.

Na de zwangerschap van de tweeling werd ik na twee maanden onverwacht snel alweer zwanger. Hierdoor ging ons gevoel ineens van verdriet over in geluk. Ik werd extra in de gaten gehouden in het Martiniziekenhuis en alles ging top. Tot op de avond van afgelopen 1 maart. We lagen net op bed en ik herkende de weeën, we hebben ons naar het Martiniziekenhuis begeven, zijn vervolgens met spoed overgebracht naar het UMCG en ik beviel daar al na enkele uren om 03:11 uur met een termijn van 28 weken zwangerschap van onze dochter Julia.

Julia kwam terecht op de IC neonatologie van het UMCG waar ze het naar omstandigheden direct erg goed deed. Toen de rust eenmaal wat was wedergekeerd wilden we, na alle goede ervaringen van de vorige keer, dat Earlybirds wederom langs zou komen voor een fotoreportage. Terwijl wij ons bezig hielden met de verzorging van en het buidelen met Julia legde Marjolein alles vast. We zijn heel erg blij met de foto’s die stichting Earlybirds heeft gemaakt. Niet in de laatste plaats is het voor ons een herinnering maar op deze manier kunnen we Julia laten zien hoe klein ze was en hoe ze de eerste weken van haar leven door heeft moeten brengen. Julia is inmiddels overgeplaatst naar de high care afdeling van het Martiniziekenhuis waar ze zich goed ontwikkelt. We gaan er gezien haar ontwikkeling vanuit dat we Julia tijdens de tweede editie van het Maren/Karlijn toernooi mee kunnen nemen!

Het is super dat stichting Earlybirds mogelijk heeft kunnen maken dat we tastbare herinneringen hebben aan alles waar we de laatste anderhalf jaar voor hebben gestreden.

De foto’s die je zelf maakt zijn uiteindelijk vaak toch minder mooi of je denkt er door alle toestanden niet aan. Dat de organisatie heeft besloten de stichting Earlybirds te steunen vinden we dan ook meer dan terecht! We hopen iedereen die dit leest te mogen begroeten op het tweede Maran/Karlijn toernooi zodat het ook dit jaar weer een fantastische dag wordt met een prachtige opbrengst!

Groetjes,

Yvette Scholtens en Pascal Koolhof.

Marjowsfotografie (25)

Yvette met Julia